keikhlasan adalah rencah utama

April 08, 2022

Sambal bilis petai Kedah Style

 



Petai atau nama saintifiknya Parkia Speciosa adalah salah satu buah-buahan atau sayur-sayuran yang unik. Ianya berbau kuat sehinggakan boleh mengubag bau urine. Ramai yang tidak suka akan baunya tetapi ramai juga yang menggemarinya sehinggakan ada yang sanggup makan sebagai snek. Biasanya ia digemari oleh masyarakat melayu tetapi ada juga bangsa cina yang gemarkannya sehinggakan mengunyahnya di pejabat. Habis satu office bau petai. Dah la berbau kuat, kunyah dalam pejabat yang berhawa dingin pulak tu. Memang sepatutnya petai mentah menjadi makanan larangan dan kena ban di tempat berhawa dingin macam durian juga.

Di Indonesia ia disebut pete manakala dalam bahasa inggeris ia disebut sebagai bitter bean atau twisted cluster bean atau stink bean. Antara kebaikan petai adalah merendahkan paras kolestrol, mengawal kencing manis atau diebetes, tinggi potassium, kaya vitamin C, kaya kalsium, kaya zat besi dan memantu mengurangkan tekanan. Bagaimanapun ambillah atau makanlah secara sederhana. Pengambilan yang melampau mungkin akan memberi mudarat lain.

Petai atau pete amat enak dimasak dengan pelabgai masakan. Antara yang popular adalah sambal petai. Sambal petai pula boleh dimasak dengan ikan bilis, sotong, udang, kerang , ikan dan sebagainya. Manakala masakan-masakan lain adalah seperti tempoyak daun kayu dan masak lemak cili api. Selain itu ia boleh dinuat sebagai ulam. Cicah dengan sambal tempoyak memang terangkat!

Moh kite buat sambal bilis petai atau sambal bilis pete!

Bahan-bahan

1 genggam ikan bilis

1 biji bawang besar

5 ulas bawang putih

2 papan petai

1/4 sudu teh pes asam jawa

3 sudu makan gula

4 sudu cili kering kisar

garam secukup rasa

minyak masak




Cara-cara

Bersihkan ikan bilis dengan mengopeknya atau membuang tahinya. Basuh bersihkan dan toskan.

Panaskan minyak masak. Guna sekadar cukup untuk goreng ikan bilis. 

Goreng ikan bilis sehinga garing. Jika bau masih sedap, ikan bilis belum garing. Goreng sehingga berbau macam pahit atau hangit tetapi jangan biarkan ia hangit. Ketika ini ia benar-benar garing.

Angkat dan sejukkan.

Kisar bawang besar dan bawang putih.

Potong dan buang bahagian tepi petai. Kemudian potong petai di antara setiap mata petai. Boleh juga potong di atas mata petai jika hendak baunya naik. Cara masak ini menggunakan juga kulit petai. Jika tidak mahu kulit petai, bolehlah ambil isinya sahaja.

Panaskan semula minyak gorengan ikan bilis tadi.

Tumis bwang yang telah dikisar sehingga garing.

Masukkan cili kering kisar dan tumis sehingga pecah minyak.

Masukkan petai dan masak sehingga ia layu atau bertukar warna daripada hijau terang segar kepada hijau layu.

Masukkan garam, gula dan pes asam jawa. Kacau dan masak seketika biar ia sebati.

Tutup api dan sejukkan.

Pastikan sambal benar-benar sejuk sebelum memasukkan ikan bilis. Kacau rata. Ikan bilis akan kekal rangup untuk masa yang agak lama dengan cara ini.

Kacau rata dan boleh dihidangkan. Sedap dimakan dengan nasi panas. Kena pulak ada masakan kurma telur atau ayam. Memang terangkat! 

SHARE:

No comments

Post a Comment

Blogger Template Created by pipdig